Lavterskeltur til Kongens Utsikt juni 2016

En lystig gjeng samlet seg på Kleivstua for å ha en lavterskeltur til et sted ved Kongens utsikt og trosser regnværet for å gjennomføre.

Publisert: 19.06.2016

Se video fra turen

Dato for turen: 17. juni 2016 klokka 19:00 til 18. juni 2016 klokka 12:00.

Skogfar-tur nummer to var et faktum. Dag, Håvard, Kristoffer, Anders og jeg møttes på Kleivstua etter å ha planlagt turen på Skogfar sin Facebook-gruppe. En guttetur var i eninga. Planen var å gå til Tømmeråsen for å få en fantastisk utsikt, men siden det regnet og turen ville bli litt for lang, bestemte vi oss for å gå til et sted litt bortenfor Kongens utsikt i Hole. Kristoffer er en gammel klassekamerat fra Gjerdes Videregående skole i Drammen, og han tok med seg sine to kamerater, Dag og Anders. Dag jobber i Nordsjøen hvor han styrer undervanns-roboter, mens Anders er psykolog. Kristoffer er en av norges beste på hav-kajakk, så jeg følte vi hadde dekket de fleste områdene som trengs på en tur i skogen. Håvard er en gammel kollega fra Catch Media men nå jobber han med kart hos Statens Kartverk, og han var vår spisskompetanse på alt med kart og kompass. Det var derfor jeg ga kartoppgaven til Dag.

Etter en litt slitsom tur, spesielt for meg som har kondis som et kols-offer i jernlunge kom vi fram til vår destinasjon. Turen gikk etter godt oppmerkede løyper fra Turistforeningen og var 2,5 km lang. Desverre var det så tåkete, så vi så ikke noe særlig av den fantastiske utsikten. Siden alle untatt Anders skulle henge i køye så gikk vi litt inn i skogen og fant et sted hvor trærne ikke var for råtne og det var plass til alle på et lite område, pluss at vi trengte en teltplass til Anders.

Det regnet ganske greit så alle gikk i gang med å henge opp regntakene/tarpen sin for å få litt ly både fra regn og mygg. Så gikk vi i gang med å henge opp køyene. Når det var gjort gikk alle til hver sin plass. Håvard var en knupp og varmet vann så jeg fikk i meg litt Real Turmat. Det er tørket mat i en metallpose som man bare tilsetter vann. Vi hadde også 4G dekning så alle fikk fortalt at de hadde kommet trygt frem til de der hjemme.

Dag lå i en hengekøye som er litt spesiell. Det er en Draumr fra Amok Equipment. Der ligger man på tvers, og jeg har sett YouTube-filmer hvor man faktisk kan ligge på magen i en. Jeg var litt bekymret siden han var så høy, men det var ikke noe problem.

I ti-elleve tiden stilnet praten og folk falt i søvn. Det siste jeg husker er at Kristoffer spurte Håvard om han sov, hvor Håvard svarte noe utydelig og mumlende. Jeg hadde vist pratet i søvne og irritert meg over fuglene som fortsatt var våkne, for jeg hadde bryskt bedt om at de skulle slå av alarmen.

Det er ikke feil å kunne kose seg med en varm kopp kaffe på tur! Kopp fra Kupilka

Dagen etter var det opphold og jeg lagde meg en kaffekopp og litt mer Real Turmat. Det var veldig deilig å kunne sette opp primusen rett ved siden av køya så jeg slapp å stå opp. Siden jeg var den smarte som hadde tatt med myggspiral samlet de andre seg hos meg for litt frokost og kaffe. Da pratet vi om hva vi drev med og hvorfor de hadde vært med på skogtur. Det var en gjensidig enighet om at det burde være mer hunkjønn som måtte finne ut hvor fantastisk det er å gå på tur. Det var også enighet om at Skogfar-initiativet var en god ting. Det er jo bedre å puste frisk lurt enn å bli liggende hjemme i sofaen.

Så begynte vi så smått å rive leir og pakke sammen. Siden solen hadde kommet fram så fikk vi nytt litt utsikt når vi kom opp til hytta igjen. Jeg og Håvard hadde avtaler der hjemme å opprettholde, mens Dag, Kristoffer og Anders gikk til kanten av Kongens utsikt for å få tatt noen bilder.

Hva lærte jeg av denne turen: Det går ann å ha en koselig tur selv om det regner. Det som da er viktig er å ha tørre klær som man skifter til når man skal sove. Det er da lurt å ha ull-undertøy og tørre sokker i soveposen som man skifter til når man legger seg, og så skifter man tilbake til de våte klærne dagen etter. Våte ullklær blir varme etter litt bruk, og når man går i våt skog så blir man våt alikevel. På denne måten får man alltid en god natt søvn natt etter natt siden man alltid er tørr. Det er også lurt å ha alt av ting som ikke bør være vått i en stor vanntett plastsekk som jeg forteller om her. Jeg ble også veldig glad i klokka mi som er en Garmin Fenix 3. Den logger alt man har behov for på tur. Det er den som produserer kartene som vises i denne saken.

Har du lyst å være med på turer som er lette å gjennomføre for voksne og barn, så bli med i Skogfar-siden på Facebook. Vil du se noen fantastiske bilder som Kristoffer tar på sine turer så gå til hans Instagram konto @kristoffervan

Kongens Utsikt er et sted ved Kleivstua, på toppen av Hole, Buskerud, Norge.